Styrketräning med Marcus Henriksson

Här i Sverige marknadsför vi bowling som en sport för alla, hela livet. Men för att kunna ha en lång och skadefri karriär måste man hålla kroppen i trim, samt ha en teknik som inte blir allt för påfrestande för kroppen att repetera. Jag tror inte att det var många bowlare som styrketränade förr, men i dagens bowling ser vi tekniker som kräver en mycket god fysik, inte minst i tvåhandsbowlingen.

Marcus Henriksson gick på bowlinggymnasiet i Nässjö. Han var vid den tiden en juniorlandslagsspelare och han fick med sig en guldmedalj i 4-manna och en bronsmedalj i Masters hem från Junior-EM i St. Maximin, Frankrike, 2010. 2012 var studierna färdiga och Marcus flyttade från Nässjö till Stockholm där han spelade en säsong med Stureby. Men efter säsongen 2012 försvann Marcus från bowlingen ett par år.

Varför tog du en paus?

Efter medaljerna i Junior-EM så blev allt väldigt suddigt. Jag började fundera på vad som krävs för senior-landslaget. Hur lång tid det ska ta i min utveckling att komma dit, kontra allt annat som händer i livet, och så blev det mer som en jätteångest eftersom att jag inte hade någon klar målbild. Jag hade ju börjat träna på gym för bowlingens skull, och sedan kom jag på mig själv att jag prioriterade gymmet före bowlingen för att det var så ångestladdat att bowla. Till slut gjorde jag valet att ta en paus på obestämd tid.

När tog styrketräningen över?

Jag började gymma i 1:an på gymnasiet för att stärka kroppen för bowlingen, sen fick jag väldigt goda lovord från de jag tränade med, att jag hade fin fysik och sånt där. Jag sprang även samtidigt väldigt mycket så jag byggde inga muskler direkt. Det var mer när jag la av med bowlingen som jag tänkte att nu måste jag göra något nytt. Så då tänkte jag att jag kanske ska försöka bygga lite muskler.

Känner du att styrketräningen har hjälpt dig bli en bättre bowlare?

Nu är det kanske lite svårt att mäta eftersom jag fortfarande är på väg tillbaka, men ja det tycker jag. Jag känner att slutposition är mer stabil med bål och ben och sen generellt känner jag mig mer avslappnad för att jag har mer koll och kontroll på mina muskler. Jag personligen får ut mycket stress och endorfiner utav träning vilket gör att både energin och fokusen på allt annat, t ex bowling, blir också mycket högre. Så att av den anledningen tycker jag att styrketräning är bra, inte bara muskulärt utan också för psyket.

Marcus började spela igen 2015, även då för Stureby. Han flyttade sedan till Söderhamn och spelade för BK Klossen och året därpå gick flyttlasset till Göteborg där han skrev på för nysatsande BK Virveln. Utvecklingen pekade uppåt och talangen som fanns där och vann honom två JEM-medaljer började visa sig igen. Han hade ett antal klubbar som var intresserade av hans tjänster och valet föll till slut på BK Full House i Ängelholm. Väl där har han etablerat sig som en av deras absolut bästa spelare och snabbt hoppat upp i rankinglistan. Marcus mål just nu är att ta Full House upp i Elitserien igen. Och vem vet, kanske kommer vi se honom i landslagsdressen igen någon gång i framtiden.

Bowling och styrketräning borde vara en given kombination, men samtidigt spenderar många mycket tid och pengar på bowling att man ogärna vill spendera ännu mer. Jag bad därför Marcus att ta fram några enkla övningar för bowlare som går att utöva antingen hemma eller i bowlinghallen under ett träningspass. Till hjälp i vissa övningar har vi valt att använda oss av något tungt som vi alla är vana vid, ett bowlingklot! Nedan finner ni de tre första övningarna som ni kan börja bekanta er med. Resterande övningar kommer publiceras allt eftersom. 

Ni som vill kan följa Marcus via hans Instagram: @marcushenrikssoonn

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *