bowlaren@outlook.se
IMG-LOGO
ICON
ICON 0
IMG-BLOG

Del 1 - Bättre balans och ansats med balansbräda

Av Tim Davidsson | 1 Aug, 2018 | Träning, Verktyg |

För ett antal år sedan var jag på läger tillsammans med min pappa i Kvänum och instruktören/tränaren var ingen mindre än Peter Hellström. Jag har under min uppväxt på bowlingbanorna varit på väldigt många läger i form av ungdomsläger och utvecklingsgruppen i Västergötlands distrikt. Men inget har varit så givande som Peter Hellströms. För där gav han mig ett verktyg som jag under senare år har vänt mig till för att komma ur en svacka - balansbrädan. Varje gång jag använt mig av balansbrädan blir jag lika förvånad över att bara 30 minuter med denna kan göra så mycket.

Startpositionen för en bowlare är på två fötter och naturligt är att stå på båda fötterna med balanserad vikt på båda benen. Men någonstans har jag lärt mig att man ska ha vikten på det ben som man INTE startar med. Anledningen är att står man med lika mycket vikt på båda fötterna måste du luta dig lite åt motsatt håll från det ben du ska starta med. Därmed ändras din position en aning som du hade från början.

Vi utgår från mig, jag är högerhänt och använder 5-stegsansats och då ska jag ha all vikt på höger ben. Detta för att när jag väl startar min ansats behöver jag inte lägga över någon vikt från vänster ben till det högra och min startposition är intakt. Testa själv att stå med balanserad vikt på båda benen och sakta lägga över vikten på det ben som inte ”startar”. Sen provar du att stå med all vikt på det ben som inte startar. Märker du någon skillnad? Helt plötsligt har du full kontroll på din igångsättning och första steget blir lättare att ta. Även om din position bara ändras en aning, så vet vi bowlare att vi inte har råd att missa ens en centimeter ibland.

Detta är något som balansbrädan ger otroligt bra träning med, samtidigt som det hjälper hela din ansats. För har du ingen balans i första steget, hur ska du då ha det i slutpositionen? Om du har bra balans i första steget, kommer det följa med under hela ansatsen.

Balansbrädan kan kännas svår och ovanlig i början, men ha tålamod! Det kan vara bra att känna på brädan lite hemma utan klot innan du tar med den till bowlinghallen.

Tillvägagångssätt för träning med balansbräda:

  • - Placera den fot du INTE startar med i mitten av brädan.
  • - Kliv upp och placera andra foten bredvid, men utan att lägga över någon vikt.
  • - Lägg klotet i startposition.
  • - När du känner att du har balansen under kontroll, tippar du lugnt framåt.
  • - När framdelen av balansbrädan når marken tar du ditt steg med din ”startfot”. Därefter fortsätter du din ansats som vanligt.

Jag har tyvärr ingen video på hur detta ser ut, men för de som har Instagram finns ett klipp på Peter Hellströms konto (@hellstrompeter).

Ifall någon vill köpa just den balansbrädan som är på bilden finns den på GYMSPECIALISTEN eller via CDON.